2007년 국가수준 학업성취도 평가 초등학교 6학년
(영어 A형)
지금부터 듣기평가를 시작하겠습니다. 선다형 1번~15번과 수행평가 1번~5번 문제는 듣고 푸는 문제입니다. 녹음 내용을 잘 듣고 물음에 답하기 바랍니다. 내용은 두 번 들려줍니다. |
【1번】다음 대화를 듣고, 피터가 하고 싶어 하는 것을 고르시오.
W: Peter, come and have some cake.
B:Can I watch TV first? My favorite singer is on TV now.
W: No, Peter. Have some cake and do your homework.
B: Not right now, please!
W: Peter!
B: Okay.
【2번】다음 대화를 듣고, 무엇에 관하여 이야기하고 있는지를 고르시오.
B: I visited my aunt in Gyeong-Ju last week.
G: What did you do there?
B: I went to Bulguksa.
G: Oh, you had a good time there.
【3번】다음 대화를 듣고, 영호가 지난 주말에 한 일을 고르시오.
B: What did you do last Saturday?
G: I went to the Science Museum.
What did you do, Youngho?
B: I made a toy robot at home.
G: Sounds like fun!
【4번】다음 대화를 듣고, 남자 아이의 응답으로 가장 알맞은 것을 고르시오.
G: Do you like spring?
B: No. I like winter.
G: Winter? It's too cold.
B: ____________________
【5번】다음 대화를 듣고, 여자 아이가 찾고 있는 물건이 어디에 있는지 고르시오.
G: Dad, where's my pencil case?
M: It's in the bookcase.
G: (pause) No, it's not in the bookcase.
M: Uhhh, here! It's under the desk.
【6번】다음 대화를 듣고, 여자 아이의 응답으로 알맞지 않은 것을 고르시오.
B: Let's play baseball this afternoon.
G: Sorry, I can't.
B: What's wrong?
G: ___________________________________
【7번】다음 대화를 듣고, 제인의 기분이 좋은 이유를 나타내는 그림을 고르시오.
B: You look happy today, Jane.
G: I am happy.
B: Why?
G: I went to a nursing home with my mom this morning.
I helped some old people there.
B: That was nice.
【8번】다음을 듣고, 수아의 선생님이 누구인지 고르시오.
G: Hello, I'm Sua.
I want to tell you about my teacher.
She has short hair.
She is wearing pants and she is wearing glasses.
【9번】다음 대화를 듣고, 인호가 여름 방학에 할 일이 아닌 것을 고르시오.
B: What will you do this summer vacation, Mina?
G: I'll visit my grandparents in Daegu.
B: Good!
G: How about you, Inho?
B: I'll read books, go camping, and visit my uncle in Incheon.
G: Sounds like fun!
【10번】다음 중 대화가 가장 자연스러운 것을 고르시오.
① G: Excuse me. Is this the Hankuk building?
B: Sorry, I don't know.
② G: This box is too heavy. Help me, Please!
B: Sounds good.
③ G: I want to dance well. Will you teach me?
B: Good job!
④ G: Can you help me with my homework?
B: Watch out!
【11번】다음 대화를 듣고, 제니가 하고 싶은 일을 고르시오.
G: Let's talk about our show. What do you want to do, Chris?
B: Let's play the piano. How about you, Jenny?
G: I can't play well. I want to dance. Let's dance together.
【12번】다음 대화를 듣고, 남자 아이의 응답으로 가장 알맞은 것을 고르시오.
B: What did you do on Sunday?
G: I went to the Children's Park.
B: What did you see there?
G: Lots of flowers and trees.
B:
【13번】다음 대화를 듣고, 여자 아이의 응답으로 가장 알맞은 것을 고르시오.
B: How was your vacation?
G: I had a great time.
B: What did you do?
G:
【14번】다음을 듣고, 두 사람의 대화가 자연스럽지 못한 것을 고르시오.
① B: How was your vacation?
G: It is mine.
② B: Will you help me with my homework?
G: No problem.
③ B: What did you do yesterday?
G: I stayed at home.
④ B: Tomorrow is my birthday.
G: Happy Birthday!
【15번】다음 대화를 듣고, 남자의 응답으로 가장 알맞은 것을 고르시오.
(The telephone rings.)
M: Hello, Mr. Park speaking.
W: Hi, Mr. Park. This is Jinho's mom.
Mr. Park, Jinho can't come to school today.
M: Why?
W: He's sick. He has a bad cold.
M:
【수행평가 1번】다음 대화를 듣고, 대화가 이루어지는 장소를 찾아 ○표 하고, 장소 이름을 영어로 쓰시오.
W: Hi, everyone.
G & B: Hello, Ms. Kim.
W: Today we have a new student. This is Tony.
B: Hi, I'm Tony. Nice to meet you.
G & B: Nice to meet you, too.
【수행평가 2번】다음 대화를 듣고, 나미와 폴이 가려는 장소와 시각을 쓰시오.
(The telephone rings.)
B: Hello.
G: Hello, this is Nami. Is Paul there?
B: Speaking.
G: Hi, Paul. Are you free now?
B: Yes, I'm just resting.
G: Good! Let's go to the library. Can we meet at two?
B: Okay. See you then.
【수행평가 3번】다음 대화를 듣고, 남자 아이가 찾아가려는 장소를 찾아 ○표 하고, 장소를 우리말로 쓰시오.
B: Excuse me, where is the hospital?
G: Go straight and turn right at the corner. It's behind the school.
B: Behind the school?
G: Yes, it's near the bus stop.
【수행평가 4번】다음 대화를 듣고, 그림에서 메리의 방을 찾아 ○표 하고, 메리가 어느 나라에서 왔는지를 우리말로 쓰시오.
B: Where are you from, Mary?
G: I'm from England.
B: England? Oh, I see. Where's your room?
G: It's on the second floor.
【수행평가 5번】다음 대화를 듣고, 빈칸에 들어갈 낱말을 영어로 쓰시오.
B: Let's play computer games this afternoon.
G: Sorry, I can't. I must see a doctor.
이제 듣기 문제가 모두 끝났습니다. 선다형 16번부터는 문제지의 지시에 따라 답하기 바랍니다. |
2007년 국가수준 학업성취도 평가 영어
(A형) 초등학교 6학년 정답 해설
【1번】
W: Peter, come and have some cake.
B:Can I watch TV first? My favorite singer is on TV now.
W: No, Peter. Have some cake and do your homework.
B: Not right now, please!
W: Peter!
B: Okay.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소년 의 말 Can I watch TV first? My favorite singer is on TV now.에 정답의 실마리가 제시되어 있다. 정답은 ③번이다.
【2번】
B: I visited my aunt in Gyeong-Ju last week.
G: What did you do there?
B: I went to Bulguksa.
G: Oh, you had a good time there.
해설: 대화의 주제를 묻는 문항이다. 소년의 말 I visited my aunt~에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 ④ 친 척 방문이다.
【3번】
B: What did you do last Saturday?
G: I went to the Science Museum.
What did you do, Youngho?
B: I made a toy robot at home.
G: Sounds like fun!
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소년 의 말 I made a toy robot at home.에서 정답을 찾 을 수 있다. 정답은 ①번이다.
【4번】
G: Do you like spring?
B: No. I like winter.
G: Winter? It's too cold.
B: ____________________
해설: 대화를 듣고 이어질 알맞은 응답을 고르는 문항이 다. 소년이 겨울을 좋아하는 이유가 나와야 하므 로 정답은 ② But we have a long vacation.이다.
【5번】
G: Dad, where's my pencil case?
M: It's in the bookcase.
G: (pause) No, it's not in the bookcase.
M: Uhhh, here! It's under the desk.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 남자 의 마지막 대화에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 ④번이다.
【6번】
B: Let's play baseball this afternoon.
G: Sorry, I can't.
B: What's wrong?
G: ___________________________________
해설: 대화를 듣고 알맞지 않은 응답을 고르는 문항이 소녀가 야구를 할 수 없는 이유와 거리가 먼 ② I feel good.이 정답이다.
【7번】
B: You look happy today, Jane.
G: I am happy.
B: Why?
G: I went to a nursing home with my mom this morning. I helped some old people there.
B: That was nice.
해설: 대화를 듣고 내용을 설명하는 그림을 찾는 문항이 다. 소녀의 말인 I helpted some old people there. 에서 정답의 실마리가 제시되어 있다. 정답은 ①번 이다.
【8번】
G: Hello, I'm Sua.
I want to tell you about my teacher.
She has short hair.
She is wearing pants and she is wearing glasses.
해설: 담화를 듣고 내용을 설명하는 그림을 찾는 문항이 다. 짧은 머리에 안경을 착용하고 바지를 입은 사람 을 찾으면 된다. 정답은 ③번이다.
【9번】
B: What will you do this summer vacation, Mina?
G: I'll visit my grandparents in Daegu.
B: Good!
G: How about you, Inho?
B: I'll read books, go camping, and visit my uncle in Incheon.
G: Sounds like fun!
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소년 의 말 I'll read books, go camping, and visit my uncle in Incheon.에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 ②번이다.
【10번】
① G: Excuse me. Is this the Hankuk building?
B: Sorry, I don't know.
② G: This box is too heavy. Help me, Please!
B: Sounds good.
③ G: I want to dance well. Will you teach me?
B: Good job!
④ G: Can you help me with my homework?
B: Watch out!
해설: 대화를 듣고 질문에 알맞은 응답을 찾는 문항이다. 정답은 ①번이다.
【11번】
G: Let's talk about our show. What do you want to do, Chris?
B: Let's play the piano. How about you, Jenny?
G: I can't play well. I want to dance. Let's dance together.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소녀 의 말 I can't play well. I want to dance. Let's dance together.에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 ②번이다.
【12번】
B: What did you do on Sunday?
G: I went to the Children's Park.
B: What did you see there?
G: Lots of flowers and trees.
B: _____________________
해설: 대화를 듣고 이어질 알맞은 응답을 고르는 문항이 다. 공원에 놀러갔던 소녀에 대한 소년의 알맞은 응 답을 찾으면 된다. 정답은 ① Sounds good.이다.
【13번】
B: How was your vacation?
G: I had a great time.
B: What did you do?
G: __________________
해설: 대화를 듣고 이어질 알맞은 응답을 고르는 문항이 다. 지난 방학에 대한 이야기이므로 소녀의 대화는 과거가 되어야 한다. 정답은 ④ I went to an English camp.이다.
【14번】
① B: How was your vacation?
G: It is mine.
② B: Will you help me with my homework?
G: No problem.
③ B: What did you do yesterday?
G: I stayed at home.
④ B: Tomorrow is my birthday.
G: Happy Birthday!
해설: 대화를 듣고 질문에 알맞지 않은 응답을 찾는 문항 이다. 정답은 ①번이다.
【15번】
(The telephone rings.)
M: Hello, Mr. Park speaking.
W: Hi, Mr. Park. This is Jinho's mom. Mr. Park, Jinho can't come to school today.
M: Why?
W: He's sick. He has a bad cold.
M: ________________________
해설: 대화를 듣고 이어질 알맞은 응답을 고르는 문항이 다. 아픈 진호를 걱정하는 남자의 대화가 나와야 한다. 정답은 ③ That's too bad.이다.
【수행평가 1번】
W: Hi, everyone.
G & B: Hello, Ms. Kim.
W: Today we have a new student. This is Tony.
B: Hi, I'm Tony. Nice to meet you.
G & B: Nice to meet you, too.
해설: 대화를 듣고 상황에 맞는 그림을 찾는 문항이다. 학교에서 새로 온 소년을 맞는 상황을 찾으면 된 다. 따라서, 정답은 학교 교실에 ○표를 하 고, classroom 또는 school을 쓰면 된다.
【수행평가 2번】
(The telephone rings.)
B: Hello.
G: Hello, this is Nami. Is Paul there?
B: Speaking.
G: Hi, Paul. Are you free now?
B: Yes, I'm just resting.
G: Good! Let's go to the library. Can we meet at two?
B: Okay. See you then.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소녀 의 말 Let's go to the library. Can we meet at two?에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 (1) 도서관 (도서실), (2) two이다.
【수행평가 3번】
B: Excuse me, where is the hospital?
G: Go straight and turn right at the corner. It's behind the school.
B: Behind the school?
G: Yes, it's near the bus stop.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소년 의 말 Behind the school?과 이에 대한 소녀의 응 답인 Yes, it's near the bus stop.에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 school 뒤에 ○표를 하고, 병원이 라고 쓴다.
【수행평가 4번】
B: Where are you from, Mary?
G: I'm from England.
B: England? Oh, I see. Where's your room?
G: It's on the second floor.
해설: 대화를 듣고 세부 내용을 파악하는 문항이다. 소녀 의 말 I'm from England.과 It's on the second floor.에서 정답을 찾을 수 있다. 정답은 밑에서 두 번째 칸에 ○표를 하고, 영국을 쓰면 된다.
【수행평가 5번】
B: Let's play computer games this afternoon.
G: Sorry, I can't. I must see a doctor.
해설: 대화를 듣고 내용을 요약하는 문항이다 제시된 문 장의 빈칸에 정답으로 들어갈 단어는 (1) play, (2) doctor이다.
【16번】
해설: 제시되는 낱말의 의미를 파악하는 문항이다. 비교 를 나타내는 낱말과 이와 대응하는 그림을 찾는다. 정답은 ②번이다.
【17번】
해설: 문장을 읽고 이와 일치하는 그림을 찾는 문항이다. 경찰관 그림에서 몸이 크고 키가 큰 사람을 찾으면 된다. 정답은 ②번이다.
【18번】
해설: 제시되는 표현과 그림을 일치시키는 문항이다. ① 번은 go on a picnic, ②번은 ride a bike, ④번은 sing a song의 그림이다. 따라서, 정답은 ③번이다.
【19번】
해설: 문장을 읽고 응답에 알맞은 질문을 고르는 문항이 다. 소녀가 앞으로 할 일에 대해 말하고 있으므로 소년의 질문도 앞으로 일어날 일에 대해 물어보아 야 한다. 정답은 ④ What are you going to do tomorrow?이다.
【20번】
해설: 문장을 읽고 문장의 내용과 표의 내용을 일치시키 는 문항이다. 문장에 나온 과목이름을 표에서 찾아 해당하는 요일을 고른다. 정답은 ② Tuesday이다.
【21번】
해설: 낱말의 대소문자를 구별하는 문항이다. 정답은 ④번이다.
【22번】
해설: 그림의 내용을 요약하는 문항이다. 숫자를 서수로 표현하는 능력을 측정하고 있다. 정답은 ③ third이 다.
【23번】
해설: 문장을 읽고 상황에 알맞은 표현을 찾는 문항이다. 소년의 말 It is hot today. I'm thirsty.에서 정답 의 실마리가 제시되고 있다. 정답은 ④ I want some water.이다.
【24번】
해설: 문장부호를 올바르게 표현하는 능력을 측정하는 문 항이다. ①번은 감탄문이므로 물음표(?)가 아닌 느 낌표(!)가 올바른 문장부호이다. 따라서, 정답은 ①번이다.
【수행평가 6번】
해설: 주어진 말을 순서대로 배열하여 글을 완성하는 문 항이다. 정답은 (1) are you doing, (2) washing my hands이다.